Kiwi – właściwości odżywcze i zdrowotne owocu kiwi

Jakie ma witaminy, jak działa na nasz organizm i czy można sięgać po kiwi na diecie odchudzającej? Poznaj kilka faktów na ten temat a przekonasz się, że warto jeść ten zielony, egzotyczny owoc.

Kiwi – kalorie i wartości odżywcze

Zanim poznasz właściwości odżywcze i zdrowotne kiwi, być może zainteresuje Cię jego historia. Choć dziś drzewo kiwi rośnie w wielu krajach o ciepłym klimacie, roślina ta pochodzi z Chin. Co ciekawe, komercyjna produkcja rozpoczęła się w Nowej Zelandii, w latach 30-tych ubiegłego wieku (1).

Miąższ owocu ma piękny zielony kolor, natomiast skórka kiwi jest brązowa i „włochata”. Choć najbardziej popularna jest właśnie wersja zielona, być może zdarzyło Ci się trafić na inne odmiany owocu, na przykład złote, czyli żółte kiwi.

Ile kalorii ma kiwi? 100 gramów owocu ma 60 kalorii (2). Jedno kiwi waży mniej więcej 70-80 g, czyli jeśli zjesz jeden, lub nawet dwa owoce w ramach przekąski między posiłkami, nie podniesiesz znacznie bilansu kalorycznego. Warto więc włączyć go do swojej diety, bowiem ma całkiem sporo wartości odżywczych. Jak wpływa na nasze zdrowie? Dzięki swoim bogatym wartościom owoc kiwi (1, 3):

  • wspomaga pracę układu trawiennego – zapewne wielokrotnie zdarzało Ci się słyszeć, że specjaliści polecają kiwi na zaparcia i jest w tym wiele prawdy, bo obecne w nim różne frakcje błonnika pomagają walczyć z tym powszechnym problemem,
  • wpływa dobrze na odporność (i nie tylko), bo zawarte w kiwi witaminy i minerały wzmacniają organizm – owoc ten ma w składzie witaminę C (już jedna sztuka zaspokaja większość zapotrzebowania dobowego), a także witaminy E, K1, kwas foliowy oraz związki mineralne, w tym potas i miedź,
  • kryje w sobie komponenty o zbawiennym wpływie na zdrowie, jak kwercetyna, czyli silny przeciwutleniacz, który spożywany regularnie może obniżyć ryzyko chorób serca lub niektórych nowotworów, luteinę, która dobrze wpływa na wzrok, aktinidię, czyli enzym, który wspomaga trawienie białka (ale uwaga – to także alergen!),
  • wspiera zdrowie układu krwionośnego – zgodnie z wynikami badań jedzenie 2-3 owoców dziennie może obniżyć ciśnienie krwi, zapobiega zakrzepom, obniża zbyt wysoki poziom trójglicerydów i podnosi stężenie „dobrego” cholesterolu HDL we krwi – będzie więc dobrym wyborem np. dla osób borykających się z dyslipidemią. Pamiętaj, że dobrym sposobem na obniżenie za wysokiego poziomu cholesterolu jest też sięganie po stanole roślinne, zawarte w produktach Benecol®.

Szkodliwe właściwości kiwi – dlaczego nie każdy może po nie sięgać?

Niestety, tak jak wspominaliśmy powyżej, kiwi wywołuje u niektórych osób alergię, choć zawarte w nim alergeny nie są aż tak silne, jak np. w orzechach. Przeważnie objawami alergii są w tym przypadku: biegunka, ból brzucha oraz obrzęk i podrażnienie jamy ustnej o umiarkowanym nasileniu.

Pojedyncze skutki uboczne jedzenia kiwi mogą wystąpić też u osób wrażliwych na zawarte w owocu związki – czasem jest to podrażnienie jamy ustnej, w innych przypadkach biegunka (tym bardziej po zjedzeniu dużej ilości kiwi, dlatego lepiej jest zachować umiar) (1).

Jak jeść kiwi?

Kiwi jako przekąska jest przeważnie konsumowane na dwa sposoby – albo obieramy je ze skórki, albo przekrawamy na pół i wyjmujemy miąższ łyżeczką. Ze względu na wyrazisty kolor, kiwi świetnie sprawdza się jako dekoracja deserów albo składnik owocowych sałatek. Pięknie wygląda (i dobrze smakuje) w towarzystwie banana, pomarańczy, mandarynek, truskawek. Smacznego!

Źródło:

  1. Arnarson A. Kiwifruit 101: Nutrition Facts and Health Benefits,
    https://authoritynutrition.com/foods/kiwifruit/ [dostęp: 28.02.2017].
  2. Kunachowicz H. i wsp. Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, s. 66
  3. Gotter A., 7 Health Benefits of Kiwi,
    http://www.healthline.com/health/7-best-things-about-kiwi#Overview1
    [dostęp: 28.02.2017].
Zobacz wszystkie porady