Edukacja pacjentów

10 przykazań dla osób
z podwyższonym poziomem cholesterolu

1. Podwyższony poziom cholesterolu we krwi (hipercholesterolemia) może występować bez widocznych objawów i dotyczyć osoby o prawidłowej masie ciała. Pamiętaj, że hipercholesterolemia stanowi zagrożenie dla Twojego zdrowia i życia. Istotnie zwiększa ryzyko rozwoju miażdżycy naczyń, choroby wieńcowej, zawału serca i udaru mózgu. Nie lekceważ jej.

2. Nie czekaj na pierwsze negatywne skutki hipercholesterolemii. Naucz się już teraz, jak możesz jej uniknąć i postępuj zgodnie z tymi zasadami.

3. Stosuj odpowiednią dietę:

  • ogranicz spożycie kwasów tłuszczowych nasyconych (tłuszcze zwierzęce, jak np. tłuste mięso, tłuste wędliny, smalec, masło, boczek, sery żółte i topione, tłuste mleko, śmietana).
  • postaraj się wykluczyć z jadłospisu kwasy tłuszczowe trans (ich głównym źródłem są produkty cukiernicze, jak np. wafelki, ciastka, krakersy, a także twarde margaryny).
  • pamiętaj o dobroczynnym wpływie na zdrowie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (obniżają we krwi stężenie złego cholesterolu LDL). Znajdziesz je w oliwie z oliwek, oleju sezamowym, oleju rzepakowym, a także w orzechach.
  • w Twojej diecie nie powinno zabraknąć wielonienasyconych niezbędnych kwasów tłuszczowych (WNKT): omega-3 (ryby morskie: makrela, śledź, łosoś atlantycki, halibut i oleje: sojowy, lniany, rzepakowy) oraz omega-6 (oleje: słonecznikowy, kukurydziany i z wiesiołka). Zapamiętaj: co najmniej dwa razy w tygodniu jedz ryby morskie.
  • unikaj produktów bogatych w cholesterol – zwłaszcza podrobów: wątróbki, serca, nerek, a także żółtek jaj.
  • spośród produktów węglowodanowych wybieraj te o wysokiej zawartości błonnika: ciemne pieczywo, gruboziarniste kasze, płatki i otręby owsiane; pamiętaj, że dużo błonnika zawierają także warzywa i owoce.
  • jedz codziennie warzywa i owoce – najlepiej ok. 700-800 g (w tym pół kilograma warzyw). Warzywa i owoce to bogate źródło błonnika rozpuszczalnego, który obniża poziom cholesterolu we krwi. Ponadto zawierają duże ilości witamin antyoksydacyjnych: witaminy C, beta-karotenu i witaminy E oraz flawonoidów, które zapobiegają tworzeniu
    się blaszki miażdżycowej w tętnicach.
  • zalecane jest włączenie do diety margaryny wzbogacanej w stanole roślinne – pozwala
    to na zmniejszenie wchłaniania cholesterolu z przewodu pokarmowego oraz zwiększenie jego wydalania z organizmu.
  • ogranicz spożycie soli kuchennej do poziomu maksymalnie 5 g dziennie; badania naukowe udowodniły, iż wysoka zawartość soli obecnej w produktach żywnościowych, jak
    i dodawanej dla smaku zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego i jego powikłań.

4. Rzuć palenie, ogranicz spożycie alkoholu. Pamiętaj: palenie szkodzi Tobie, a także osobom
w Twoim otoczeniu. Alkohol nieodwracalnie uszkadza mózg, wątrobę i serce oraz podnosi ciśnienie tętnicze krwi, a ponadto napoje alkoholowe są bardzo kaloryczne (1 gram alkoholu
to około 7 kcal).

5. Utrzymuj właściwą masę ciała. Unikaj cukru, słodyczy, sosów, kremów oraz słodzonych napoi.

6. Ćwicz systematycznie, nawet jeśli obecnie czujesz się świetnie i nie masz nadwagi. Liczne badania wykazały, że regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia, cukrzycy, nowotworów, a ponadto wpływa pozytywnie na nastrój. Możesz spacerować, biegać, wchodzić po schodach, pływać lub jeździć na rowerze.
Nie czekaj, zacznij już dziś.

7. Kup aparat do mierzenia ciśnienia i regularnie kontroluj jego wartości . Pamiętaj, że ciśnienie tętnicze krwi powyżej 140/90 mm słupa rtęci to sygnał alarmowy, wymagający wizyty u lekarza.

8. Pamiętaj o regularnych badaniach, zwłaszcza poziomu cholesterolu i cukru we krwi.
Nie lekceważ nieprawidłowych wyników – niezwłocznie konsultuj je ze swoim lekarzem i postępuj zgodnie z jego zaleceniami.

9. Ciesz się życiem, unikaj sytuacji konfliktowych i stresu. Zadbaj o odpowiednią ilość snu
i wypoczynku. Znajdź czas na ulubioną książkę, wyjście na spacer, na koncert, do kina i teatru. Naucz się czegoś nowego.

10. Nie zapomnij, że lekarz jest Twoim Przyjacielem i Sojusznikiem w walce o zachowanie dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Zaufaj mu. Jeśli masz wątpliwości – nie bój się pytać.